Tematyka oraz treść zadań wynika z różnorodności problemów formalnych oraz bogactwa jakie daje poznanie technik malarskich i rysunkowych. Celem zajęć jest rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz kształtowanie wrażliwości poprzez obserwacje otaczającego świata. W zależności od zasygnalizowanych potrzeb, oczekiwań i indywidualnych odczuć dzieci, zagadnienia będą praktykowane bardziej wnikliwie. Głównym cel to zachęta do samodzielnej plastycznej wypowiedzi oraz do śmiałych realizacji własnych pomysłów, przy pomocy różnych materiałów i technik.

W malarstwie występuje szeroka gama możliwości wynikających z narzędzi oraz materiałów malarskich jakimi się posługujemy. Twórczość ta, polega na eksperymentowaniu i wykorzystywaniu środków wyrazu plastycznego. Jest to przede wszystkim budowanie dwuwymiarowe lub dwuwymiarowe z elementami przestrzennymi, w oparciu o zróżnicowane podłoża i faktury np.: papier, deska, mór, tkanina. Dzięki temu działania nie mają granic, hamulcem jest nasza wyobraźnia.

ZADANIA
Ćwiczenia obejmują podstawowe tematy: martwa natura, wnętrze, postać ludzka oraz krajobraz

TECHNIKI
rysunek linearny i walorowy, malarstwo: głównie farby wodne, akwarela, tempera, akryl.

  • poznawanie technik malarskich, malowanie farbami wodnymi(akwarela, gwasz, tempera, akryl)
  • rysunek linearny i walorowy, przenoszenie technik rysunkowych na język malarski
  • łączenie technik malarskich i graficznych: kolaż, monotypia, papieroplastyka, malarstwo na tkaninie.
  • poznanie znaczenia szkicu i opanowanie technik rysunkowych: węgiel, ołówek, sepia, pastel sucha i olejna, suchy pędzel, tusz i piórko, patyk,
  • poznanie techniki aplikacji i druku eksperymentalnego na tkaninie
  • wykorzystanie zdobytych umiejętności w budowaniu własnych utworów plastycznych
  • zapoznanie się z miniaturą malarską, tkacką.
  • rozwijanie wyobraźni w kreowaniu i kreowaniu obiektów plastycznych w oparciu o eksperyment
  • poznawanie materiałów służących do modelowania kompozycji płaskich i fakturalnych.
  • zapoznanie się z pojęciami struktura, faktura a relief i przenoszenie tych znaczeń na język malarski
  • wykorzystanie podstawowych działań plastycznych w tkaninie eksperymentalnej.

Zajęcia adresowane do dzieci i młodzieży od 7 lat.

Zajęcia prowadzi mgr sztuki Małgorzata Matuszewska

Podczas zajęć dzieci poznawać będą różnorodne techniki plastyczne.
Częstotliwość zajęć uzależniona jest od aktualnej tematyki hasła tygodnia, a także od zainteresowań i aktywności dzieci.
Dopuszczalna jest możliwość zaprezentowania jednego zagadnienia kilkoma różnymi technikami, w zależności od uzdolnień plastycznych dziecka.
Wszystkie prace wykonywane będą na zajęciach.