MODELARSTWO KARTONOWE W DOMU I W SZKOLE


MDK  Krzyki

Sekcja

MODELARNIA

I

Pojazdy polskie  1939 

Podczas naszych spotkań modelarskich stacjonarnie oraz on-line w MDK Wrocław Krzyki budowaliście  jeden  prosty model, były to modele  jedno kartkowe, kilkuczęściowe o prostych kształtach. Czas budowy modelu nie przekraczał 90 minut, to znaczy dwóch godzin lekcyjnych. Podczas tych zajęć obserwowałem, że poprawnie i bezpiecznie pracujecie narzędziami do obróbki papieru, kartonu i tektury. Dokładnie wycinacie, bigujecie, bezpiecznie posługujecie się nożykiem modelarskim. Wasze modele są sklejone czysto bez nadmiaru kleju. Dlatego chcę Wam zaproponować  nową formę zajęć. 

Modele kartonowe

Modele to pomniejszona kopia wybranego budynku, samochodu, samolotu, statku lub zwierzęcia. Często w określonej skali stanowią kopię oryginały, który chcemy zbudować.

Będziemy wspólnie budowali modele bardziej skomplikowane składające się z kilkudziesięciu części.

Zadanie to zostanie podzielone na kilka etapów. Podczas budowy modeli poznacie nowe techniki pracy z kartonem, nowe proste narzędzia, które możecie wykonać samodzielnie.

Na zbudowanie takiego modelu przeznaczycie kilka lekcji.

Oryginały – samochody cywilne, zamki, statki i okręty mają swoją historię. To również historia czasów w którym powstały i historia tych, którzy je zbudowali. 

Każda lekcja będzie się rozpoczynała krótką historią związaną z budowanym modelem.

Zachęcam do budowy modeli kartonowych pod moim kierunkiem.

Każdy uczeń, powinien zaopatrzyć się we wskazany model, małe opakowanie kleju wikol  oraz po jednym arkuszu tektury o grubości 0.5mm i 1mm na stronie WAK www.wak.pl  

Jako cel naszej pierwszej pracy wybrałem model samochodu ciężarowego Ursus A z dwoma armatami przeciwpancernymi 37 mm również produkowanymi w Polsce w latach 1936 – 1939.

W naszej modelarni były już budowane modele kartonowe przez najmłodszych sześcio i  siedmioletnich modelarzy, które były nagradzane medalami na konkursach i zawodach.

Teraz chciałbym włączyć do tego zadania wszystkich miłośników modelarstwa.

Przypomnieć Wam o cierpliwości, dokładności oraz bezpieczeństwie przy budowie modelu, bo to gwarantuje pozytywny efekt końcowy.

Nie zapomnijcie posprzątać po skończonej pracy oraz zrobić zdjęcie lub krótki filmik i wysłać  do MDK Wrocław Krzyki  na skrzynkę  bhnszj@gmail.com

Pamiętajcie, że oceniać Wasze prace będzie również Pan Przemysław Bogusz: znany modelarz, przyjaciel młodych i początkujących modelarzy. Wieloletni przyjaciel modelarzy z Młodzieżowego Domu Kultury Wrocław Krzyki, który wydał serię pojazdów wojskowych używanych w Wojsku Polski w tragicznym Polskim Wrześniu 1939 roku. Między innymi polskie samochody pancerne, czołgi i armaty w skali 1:32. 

Modele te zostały zaprojektowane dla początkujących modelarzy. Jeżeli chcecie wybrać inne modele  do realizacji swoich prac, znajdziecie je na stronie www.wak.pl 

Dajcie znać. Czekam na Wasze propozycje

Pedagog instruktor modelarstwa

Henryk Napora

SAMOCHÓD CIĘŻAROWY URSUS A   

I ARMATA  PRZECIWPANCERNA 

37mm wz. 36

Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1920 roku przemysł opierał się o  zakłady przemysłowe i fabryki przejęte od  zaborców. Jedną z najbardziej znaną fabryką w Polsce jest Ursus kojarzący się  produkują ciągników. Historia Ursusa zaczęła się w 1893 roku kiedy założono zakłady mechaniczne.

W 1907 zakłady przyjęły nazwę „Towarzystwo Udziałowe Specyalnej Fabryki Armatur i Motorów „ „URSUS” Dlaczego Ursus? Nazwa fabryki pochodzi od imienia  bohatera z powieści „Ouo Vadis” Henryka Sienkiewicza. Pierwszą partię 58 ciężarówek Ursus A wyprodukowanych w Polsce zaprezentowano  11.07.1928 roku. Był to samochód ciężarowy zbudowany na licencji włoskiej firmy S.P.A.1,5 tony. Polscy inżynierowie dopracowali konstrukcję i Ursus A był produkowany o nośności 2,5-3 ton. Wyprodukowano 1200 samochodów Ursus w tym 375 dla Wojska Polskiego. Na podwoziu Ursusa A budowano wozy strażackie, miejskie polewaczki, cysterny, sanitarki, ambulanse pocztowe oraz 20-osobowe autobusy. W zakładach Ursusa produkowano również motocykle, czołgi, samochody pancerne oraz uzbrojenie innego typu. Ale o tym napiszę podczas budowy kolejnych modeli Wojska Polskiego w skali1:32 wydanych w wydawnictwie  WAK.

URSUS A

I

Budowę modelu podzieliłem na cztery etapy.

1. Rama podwozie, resory ,podstawa skrzyni ładunkowej

2. Komora silnika, kabina kierowcy i skrzynia ładunkowa

3. Koła i szablony

4. Błotniki , skrzynki i drobne elementy wyposażenia.

Na każdym etapie budowy modelu będziemy wspólnie uczyć się retuszowania modelu. 

WAŻNE

Kolejność klejenia jest zgodna z kolejnością numerów części

W modelach wydawnictwa WAK dla najmłodszych autorzy modeli dla ułatwienia linie zagięć zaznaczają dodatkową kreską.

Każdą część, którą planujecie wyciąć odetnijcie od całości kartki 

Zbigujcie linie zagięć przed dokładnym wycinaniem

Przestrzegajcie zasady „trzy razy przymierz, raz sklej”

Rama podwozia nr 1 jest najbardziej złożonym elementem naszego modelu. Od jakości wycinania, bigowania i estetycznego klejenia zależy efekt końcowy Waszego modelu. Odciętą od kartki ramę zbigujcie, wytnijcie, a następnie dokładnie złóżcie bez kleju. Takie złożenie nazywa się „na sucho” i pozwala uniknąć błędów nie do naprawienia po sklejeniu. Ramę sklejajcie od przodu, każdą sklejkę pozostawiajcie na 2-3 minuty do wyschnięcia. Kierujcie się kolejnością na zdjęciach. Zamykając ramę podczas sklejania długiego boku od wewnątrz dociśnijcie sklejkę małą linijką, listewką lub  paskiem grubej i wąskiej  tektury. Tak sklejoną ramę musicie obciążyć małą książką lub dowolnymi przedmiotami z biurka na 30 minut. Wysychający klej może skręcić ją.

Podczas schnięcia kleju wytnijcie części 2abc,3abc i 4ab z nadmiarem i naklejcie na cienką tekturkę. Do takiego podklejania ja używam  opakowań po artykułach spożywczych, kosmetykach i słodyczach. Po wyschnięciu kleju dokładnie wytnijcie naklejone części i sklejcie je parami. Po sklejeniu włóżcie pod książkę. Po wyschnięciu w sklejonych częściach 3a i 3b grubą igłą lub czubkiem modelarskiego nożyka wykonajcie otwór na oś tylną. 

Do ramy w zaznaczonych białych pól doklejcie resory, części 2 i 3.

Po wycięciu, zagięciu lub klejeniu pozostają białe linie. Nawet najlepiej wykonany model źle się prezentuje na Waszej półce. Podczas zawodów i konkursów model bez retuszu otrzymuje znacznie mniej punktów.

Retuszem w modelarstwie nazywamy zamalowywanie białych plam i kresek oraz uszkodzeń powstałych podczas budowy modelu. Do retuszowania modeli możecie użyć wodnych farbek szkolnych, kredek, flamastrów i farbek modelarskich. Na początek użyjcie swoich wodnych farbek i cienkiego pędzelka. Ramę wraz z resorami  pomalujcie na kolor czarny. Podstawę skrzyni ładunkowej pomalujcie dobranym odcieniem zieleni. Ja użyłem celowo trochę innych odcieni czarnego i zielonego koloru, chciałem podkreślić miejsca wymagające  retuszowania. Podczas pracy korzystajcie z instrukcji zawartej w modelu oraz zdjęć z budowy modelu. 

Nie zapomnijcie posprzątać po skończonej pracy oraz zrobić zdjęcie lub krótki filmik i wysłać  do MDK Wrocław Krzyki  na skrzynkę  bhnszj@gmail.com

Pedagog instruktor modelarstwa

Henryk Napora 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

<< lis 2022 >>
PWŚCPSN
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Skip to content