MODELARSTWO KARTONOWE W DOMU I W SZKOLE


POLSKIE CZOŁGI

7TP i TKS

VII

TROCHĘ HISTORII

TKS

Powstałe po rozbiorach Państwo Polskie  musiało prawie od zera zorganizować wszystkie struktury. Nie było kadry technicznej, inżynieryjnej i robotniczej. Do kraju wracali Polacy wykształceni w szkołach i uczelniach zaborców lub w Anglii, Stanach Zjednoczonych i Francji. Powracający inżynierowie kształcili następne pokolenia inżynierów i techników.

Władze podjęły decyzje o zakupie licencji na produkcję samochodów, samolotów, czołgów. Obecni w kraju i nowo wykształceni inżynierowie  mieli za zadanie zakupiony sprzęt unowocześnić i przygotować do produkcji w powstałych i powstających fabrykach. Celem takiej polityki był rozwój kraju oraz uniezależnienie części produkcji zbrojeniowej od zakupów za granicą. Takim przykładem są nasze modele.

Polska zakupiła w Anglii licencję na produkcję popularnego w Europie lekkiego pojazdu gąsienicowego Carden Loyd. W 1934 roku w fabryce Ursusa w Czechowicach pod Warszawą podjęto produkcję polskiej wersji tankietki pod nazwą TK. W latach 1931 – 1933 wyprodukowano około 300 pojazdów TK. Po gruntownej modernizacji w 1934 roku podjęto produkcję  tankietki TKS. 

Podczas Kampanii Wrześniowej około 470 TK i TKS i wersji pośrednich było na wyposażeniu  Wojska Polskiego. Wykorzystywano je do zadań rozpoznawczych i patrolowych. Tankietki wspierały również atakujące oddziały piechoty i kawalerii. Osłaniały wycofujące się jednostki Wojska Polskiego.

Do naszej makiety mamy już zbudowany model samochodu ciężarowego Ursus oraz dwie armaty przeciwpancerne Bofors. Do ataku, działań zaczepnych i obrony potrzebne będą  pojazdy pancerne i to na gąsienicach. Wybrałem lekki czołg 7TP i tankietkę TKS. Budowa obydwu modeli jest identyczna. Są to modele typu pudełkowego o prostych kształtach. TKS składa się z 28 części, a 7TP z 58 części. To niewiele.

Zaproponuję Wam budowę jednocześnie dwóch modeli. Zawsze z lewej strony zdjęcia będzie model 7TP, a z prawej TKS. Podczas budowy poprzednich modeli nabyliście duże umiejętności w budowie kartonowych modeli i na pewno sobie poradzicie. Więcej czasu poświęcę na wykonanie w warunkach domowych prostych narzędzi modelarskich.

WAŻNE

1. Przed rozpoczęciem pracy zapoznajcie się z instrukcją montażu oraz

    rysunkami. Warto, uniknięcie pomyłek podczas zaginania i przyklejania

    poszczególnych części.

2. Każdą część, którą będziecie wycinać odetnijcie od kartki, zbigujcie i dopiero

    wytnijcie.

3. Każdą część retuszujcie po sklejeniu , a przed przyklejeniem do korpusu.
    Po przyklejeniu jest utrudniony dostęp do wszystkich krawędzi.

Do zbudowania modelu będą Wam potrzebne nożyczki, metalowa linijka, nożyk modelarski, klej wikol, wykałaczka do precyzyjnego nakładania kleju, cienki pędzelek, szkolne farby, patyczek szaszłykowy na lufy oraz spinacz biurowy.  

Pracę rozpoczniemy od wykonania korpusu czołgów. W 7TP części 1 i 1a, w TKS część 1. Rysunki montażowe dobrze obrazują kształt bryły. Na zdjęciach pokazałem kolejność sklejanych krawędzi. Po sklejeniu każdej sklejki pozostawcie do wyschnięcia na trzy minuty. Łączenie kilku sklejek przy wilgotnym kleju powoduje przesunięcia i w efekcie Wasz model będzie krzywo sklejony. Po sklejeniu obciążcie korpusy niewielkimi przedmiotami i pozostawcie do całkowitego wyschnięcia kleju.

Korpusy czołgów wysychają,  a my wykonamy błotniki. W 7TP to części 3 p i 3ap oraz 3 l i 3 al. W TKS-ie to części 2 p, 2 pa i 2 pb oraz 2 l, 2 la, 2 lb. Zdjęcia pokazują kolejność zaginania i sklejania błotników. Po pierwszym sklejeniu obciążcie błotniki ciężką książka i pozostawcie do wyschnięcia kleju. Zgodnie ze zdjęciami do błotników przyklejcie w modelu 7TP  3aibP oraz 3aibL. W TKS 2Pa i b oraz 2 L a i b. Końce błotników w obydwu modelach ukształtujcie i przyklejcie. Skorzystajcie z kolejnego zdjęcia. Po kilkunastu minutach możecie przykleić błotniki do korpusów i pozostawcie na kilkanaście minut do wyschnięcia kleju

Podczas schnięcia kleju  w czołgu 7TP wytnijcie część 2 pokrywę silnika. Po sklejeniu i poretuszowaniu przyklejcie do korpusu.

Modele pojazdów kołowych lub gąsienicowych dla większości modelarzy ładnie na stole wyglądają, kiedy stoją już na kołach lub gąsienicach. Korpusy naszych czołgów pozostawimy do całkowitego wyschnięcia. Zajmiemy się gąsienicami. Sposób wykonania jest identyczny w obu pojazdach. Sklejanie gąsienic podzielimy na dwa etapy.

Po zbigowaiu i ukształtowaniu gąsienic zacznijcie od sklejania na odcinku z ząbkowanymi sklejkami. Sklejajcie po dwa ząbki i pozostawiajcie  na kilka minut do wyschnięcia kleju, potem kolejne dwa i kolejne. Następnie przyklejcie z dwóch stron krótkie sklejki. Po kilkuminutowym wyschnięciu kleju zamknijcie gąsienice całkowicie. Połóżcie na równej powierzchni i obciążcie niewielkimi książeczkami. Kilkanaście minut wystarczy do wyschnięcia kleju. Pozostało Wam przyklejenie gąsienic do korpusu czołgów. Podczas przyklejania gąsienic zwróćcie uwagę na poprawne ich  ułożenie. Muszą całą powierzchnią przylegać do stołu, czołg nie może się kołysać.

Nie zapomnijcie posprzątać po skończonej pracy oraz zrobić zdjęcie lub krótki filmik i wysłać  do MDK Wrocław Krzyki  na skrzynkę  bhnszj@gmail.com

Jeżeli chcecie wybrać inne modele  do realizacji swoich prac, znajdziecie je na stronie www.wak.pl 

Dajcie znać. Czekam na Wasze propozycje

Pedagog instruktor modelarstwa

Henryk Napora

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

<< lut 2023 >>
PWŚCPSN
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Skip to content