8 lutego na Sali Koncertowej Radia Wrocław zaprezentuje się ponad…
Dzień dobry!
Wiemy już ,że akord może brzmiec wesoło albo smutno.
Wesołe akordy nazywane są durowymi a smutne molowymi. Jeśli zagramy melodię i dopasujemy do niej odpowiednie akordy – /np. chwyty na gitarze/ to otrzymamy przyjemnie brzmiącą muzykę.
Ale co to w ogóle jest melodia? Z czego się składa i co jest w melodii bardzo ważne?
Na przykład melodia ‘’Wlazł kotek na płotek”…
Jeżeli zmienimy tryb na molowy to usłyszymy smutnego kotka. Jeżeli zwiększymy tempo to usłyszymy szybkiego kotka
A co by było gdybyśmy zmienili rytm tej melodii?… gdybyśmy ja wykonali np. bardzo nierówno? Albo pominęli zupełnie rytm?
Hmmm….. Nie było by KOTKA!
Różnica była by tak wielka, ze trudno by było odgadnąc ,że to ta melodia …
Zapamiętajmy jak ważny w muzyce jest rytm. I w dodatku dobrze odliczony rytm, za pomocą równego pulsu.
A teraz przenieśmy się do Sali koncertowej filharmonii i posłuchajmy poloneza Wojciecha Kilara w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Jest tu dyrygent, wiele instrumentów i utwór z piękną melodią.
Polonez to polski taniec narodowy kiedyś nazywany tańcem dworskim .Jest majestatyczny a tańczony w dawnych czasach był jako wyraz hołdu i szacunku Królowi lub Starszyźnie.
Dzisiaj poloneza chętnie tańczą uczniowie, którzy opuszczają już mury szkolne.
Oto film .Mniej więcej w 5 minucie doświadczymy eksperymentu pominięcia rytmu w melodii poloneza . Ale przez ten zabieg przeprowadzi nas dyrygent orkiestry pan Adam Sztaba.
Prawda , że melodia bez rytmu po prostu nie istnieje?
W dalszej części filmu pojawiają się takie określena jak dynamika ,tempo, agogika ,partytura, harmonia…
Wyraźnie dostrzec możemy początek utworu, rozwinięcie i zakończenie ,czyli cześci. Zagadnień jest dużo ale dzisiaj poproszę Was tylko o odpowiedz na pytanie :
1.Co to jest dynamika?
2.Wymieńcie min. 5 instrumentów grających w orkiestrze symfonicznej